profesor Narodowego Uniwersytetu imienia Ivana Franki we Lwowie, Dziekan Wydziału Kultury i Sztuki. Krytyk teatralny, historyk teatru. Absolwentka Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu Teatru, Kina i Telewizji im. I. K. Karpenki-Karego na Wydziale Teatrologicznym (1991). W latach 1991-2001 była asystentką kierownika literackiego we Lwowskim Teatrze Narodowym im. M. Zankowieckiej. Od 1999 r. do dziś pracuje w Katedrze Teatrologii i Sztuki Aktorskiej Wydziału Kultury i Sztuki Lwowskiego Uniwersytetu Narodowego im. I. Franki: PhD (2007), doktor habilitowany (2020), profesor katedry (2021). Redaktor naczelna teatrologicznego czasopisma “Proscaenium” LNU im. I. Franki. Prezes Komisji teatrologicznej Towarzystwa Naukowego Imienia Tarasa Szewczenki. Autorka ponad 220 artykułów o historii, teorii teatru, aktualnym życiu scenicznym Lwowa i Ukrainy. Monografię „Ukraina w teatrze polskim XIX stulecia: strategii oraz formy reprezentacji” poświęciła wyobrażeniowym aspektom teatralnych relacji polsko-ukraińskich. Prowadzi we Lwowie kurs autorski „Studia postkolonialne w teatrologii” na studiach magisterskich a także zajęcia z zakresu studiów teatrologicznych na Uniwersytecie Ukraińskim Katolickim we Lwowie. Uczestniczy w pracach powstałej w ramach Pracowni BPW-TKL międzynarodowej grupy badawczej w roku akademickich 2022/23: „Wiedze lokalne w teatrze i performansie ostatniego dwudziestolecia wobec niesprawiedliwości epistemicznej. Perspektywa Polski i Ukrainy”.

Profesorka zwyczajna, doktorka habilitowana, literaturoznawczyni, slawistka. Od 1998 roku pracuje w Instytucie Filologii Słowiańskiej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 2008-2018 kierowała Zakładem Ukrainistyki IFS. Od 2015 roku jest kierownikiem Centrum Transkulturowych Studiów Posttotalitarnych na Wydziale Filologicznym UWr. Od 2008 do 2015 roku pracowała także w Katedrze Ukrainoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą literatury ukraińskiej i rosyjskiej, studiów nad płcią, studiów memorialnych i nad traumą, studiów postkolonialnych oraz dekolonialnych. Jest autorką ponad stu publikacji naukowych, w tym takich monografii, jak: Motyw snu w prozie starszych symbolistów rosyjskich. Fiodor Sołogub (2001), W kręgu secesji ukraińskiej. Wybrane problemy poetyki twórczości pisarzy „Młodej Muzy” (wyd. pol. 2006; wyd. ukr.: 2016), Химерний Яцків. Модерністський дискурс у прозі Михайла Яцкова (2010), Wyjść z milczenia. Dekolonialne zmagania kultury i literatury ukraińskiej XXI wieku z traumą posttotalitarną (2018; wyd. ukr. 2020). W latach 2013-2016 kierowała międzynarodowym projektem naukowym nt. „Posttotalitarny syndrom pokoleniowy w literaturach słowiańskich Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej w świetle studiów postkolonialnych” (NPRH Nr 12H 12 0046 81). Redaktorka naczelna czasopism: „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia” (Wrocław) oraz „Pomiędzy. Polonistyczno-Ukrainoznawcze Studia Naukowe” (Lwów Kijów – Wrocław), a także serii wydawniczej „Wrocławskie Studia nad Posttotalitaryzmami” (Wydaw. UWr). Wykładała na uniwersytetach w Austrii, Chorwacji, Czechach, Niemczech, Słowacji, Ukrainie, USA. Stypendystka Harvard University. Uczestniczy w pracach powstałej w ramach Pracowni BPW-TKL międzynarodowej grupy badawczej w roku akademickich 2022/23: „Wiedze lokalne w teatrze i performansie ostatniego dwudziestolecia wobec niesprawiedliwości epistemicznej




menadżerka kultury, teatrolożka, animatorka kultury, reżyserka. Dyrektorka Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Studiowała w Akademii Teatralnej w Warszawie, Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, Uniwersytecie Opolskim, Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Należy do Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów. Otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego za upowszechnianie i ochronę dóbr kultury. Jest także stypendystką Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Inicjatorka i pomysłodawczyni wielu działań społeczno – artystycznych i edukacyjnych. Naukowo zajmuje się badaniem kultur lokalnych, a w szczególności teatrów obrzędowych i etnoteatrów. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Od 2014 roku współprowadzi fundację zajmującą się wsparciem kultury i edukacji, a w szczególności działalnością Teatru Naumionego z Ornontowic. Uczestniczy w pracach powstałej w ramach Pracowni BPW-TKL międzynarodowej grupy badawczej w roku akademickich 2022/23: „Wiedze lokalne w teatrze i performansie ostatniego dwudziestolecia wobec niesprawiedliwości epistemicznej. Perspektywa Polski i Ukrainy”.